söndag 10 januari 2016

En zebra i soffan

Idag är det soffläge som gäller. All min energi är slut och jag behöver ladda mina batterier inför den kommande veckans utmaningar. Den börjar tufft med läkarbesök där jag bland annat hoppas få min läkare att godkänna min Gastric bypass. Ja, jag har bestämt mig, det är dags nu. Jag fixar inte detta på egen hand och jag riskerar att äta ihjäl mig. Min EDS försämras av min fetma och jag har mer ont än nödvändigt. Tänker genomföra operationen på något sätt och på tisdag ska jag och maken in till Callanderska för information. Jag har sökt på EDS-forumen och Callanderska har opererat ett antal med min diagnos med gott resultat. Jag menar, Höftoperationen förra året var jag ju först i Europa med, så varför skulle jag tveka när det kommer till en operationsmetod där det till och med finns väl beprövad erfarenhet?
Varför jag kallar mig för zebra har sin grund i min EDS-diagnos. Ehler Danlos tillhör de ovanliga diagnoserna och läkarna får lära sig att om de hör hovslag ska de tänka hästar. Alla hovar tillhör dock inte hästar, vissa är annorlunda och svarar inte som hästar gör på behandlingarna. Vi zebror finns också! Önskar innerligt att hela välfärdssystemet kunde inse det. Och att INGEN väljer att ha ont, gå sönder och inte kunna arbeta. Jag hade hellre varit en häst men fick faktiskt inte välja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar